Jongeren gebruiken een vape

Smaken zijn niet de grootste reden dat minderjarige vapen

Vape Blog

CDC enquête: Smaken zijn niet de grootste reden dat minderjarige vapen

Geschereven door: Jim McDonald

Hoe vaak heb je gehoord dat openbare gezondheidsinstanties en anti-vape organisaties beweren dat smaken de belangrijkste reden zijn waarom tieners dampen? Het is vaak genoeg herhaald zodat veel, en misschien zelfs de meeste mensen het geloven.

Maar een nieuwe analyse van gegevens van de National Youth Tobacco Survey (NYTS) 2019, vorige week vrijgegeven door het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en de FDA, laat zien dat smaken absoluut niet de belangrijkste reden zijn waarom kinderen vapen. De bovenste plek, net als bij sigaretten, alcohol en drugs, is nieuwsgierigheid.

Onder de geënquêteerde tieners noemde 56,1 procent nieuwsgierigheid als reden om e-sigaretten te proberen. Dat was meer dan het dubbele van de tweede meest populaire reden, “vriend of familielid gebruikte ze” (23,9 procent).

“Ze zijn verkrijgbaar in smaken, zoals munt, snoep, fruit of chocolade” kwam op de derde plaats met 22,3 procent. De tieners konden meerdere antwoorden kiezen, waardoor de zwakke weergave van smaken nog minder indrukwekkend was. Het is duidelijk voor bijna iedereen, behalve de mensen die lobbyen voor smaakverboden, dat tieners die een vape op een moment proberen het minst bezorgd zijn over hoe het smaakt.

Clive Bates@Clive_Bates

The anti-vaping moral panic in the US is premised on flavours attracting kids to e-cigarettes and so causing a ‘teen vaping epidemic’. But teens cite ‘curiosity’ as the main reason to vape, with ‘flavors’ a distant third. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/68/ss/ss6812a1.htm#T6_down 

Simplified MMWR Table 6 1/2

View image on Twitter

Bijna evenveel kinderen (21 procent) kozen voor schadebeperkende redenen voor vapen – “Ze zijn minder schadelijk dan andere vormen van tabak, zoals sigaretten” en “Om te proberen te stoppen met het gebruik van andere tabaksproducten, zoals sigaretten” – als smaken. De CDC zegt dat die antwoorden ‘misvattingen van schade’ zijn. En 22 procent zei dat ze een vape probeerde omdat je er trucjes mee kan doen.

De anti-vape campagne

Er is niet veel twijfel over waarom kinderen nieuwsgierig zijn naar vapen in 2019. De tieners die dit voorjaar de NYTS-enquête hebben ingevuld, hebben al meer dan een jaar een buitengewone morele paniek zien ontvouwen. Ze zijn onderworpen aan duizenden media-indrukken van het dampen, waaronder honderden nieuwsverhalen op tv en in de krant, anti-vape commercials van het FDA en Truth Initiative, sociale media campagnes, schoolvergaderingen  aangeboden door anti- drugsgroepen en FDA-posters welke hingen in hun schooltoiletten.

Miljardair presidentiële kandidaat Michael Bloomberg heeft alleen $ 160 miljoen uitgegeven om smaakverboden te promoten. In Californië organiseert de staat eindeloze tv-commercials waarin echte kinderen worden getoond die een vape gebruiken en bespreken hoe goed ze smaken, hoe goed de nicotine-buzz voelt en hoe hun coole vrienden het ook allemaal doen. Een advertentiecampagne ontving een subsidie ​​van $ 75 miljoen van het California Tobacco Control Program van de staat.

Natuurlijk beschuldigen organisaties voor tabakscontrole de groei van het tienergebruik van reclame en marketing door de vape industrie. Maar de waarheid is dat zelfs JUUL, het rijkste vape bedrijf van allemaal, in 2017 en 2018 nauwelijks iets aan reclame heeft uitgegeven. Er is geen effectievere manier om een ​​taboe-activiteit te promoten dan elke volwassene rondrennen die waanzinnig schreeuwt over hoe verschrikkelijk het is. En dat is precies wat er gebeurde.

Danielle Jones@RubrDuckyUrThe1

The CDC has been sitting on this data since September @realDonaldTrump and they finally released it today.

77.7% of students who’ve vaped DID NOT do so because of the flavors. Over half said it was due to “curiosity.”

View image on Twitter

Nieuwsgierigheid van jongeren naar vapen

CDC-functionarissen hebben een heel andere kijk op nieuwsgierigheid: ze negeren het grotendeels. Hoewel de ondervraagde tieners tweeënhalf keer eerder geneigd waren om nieuwsgierigheid te vermelden dan smaken als een reden om te proberen te vapen, plaatste het bureau nog steeds “gearomatiseerde tabaksproducten” boven nieuwsgierigheid onder de speerpunten in zijn persbericht.

“Bijna 7 op de 10 (4,3 miljoen) middelbare en middelbare scholieren die momenteel tabak roken, meldden het gebruik van gearomatiseerde tabaksproducten in 2019,” merkte het CDC op onder het persbericht “Many factors influence youth tobacco product use”. Dat resultaat verdient een uitleg.

Gelooft het bureau dat tabak geen smaak is? Weet de Amerikaanse overheid nog steeds niet dat alle commerciële vape producten op smaak zijn gebracht? Of hebben de kinderen gewoon geen idee wat ze vapen toen ze een hit van een JUUL van hun vriend op een feest haalden?

Brian King van het CDC Office on Smoking and Health, vertelde de New York Times dat hoog “huidig ​​gebruik” (dat wil zeggen elk gebruik in de afgelopen 30 dagen, zelfs maar één trekje) van “alle tabaksproducten” de schuld is van vapen. En de Times maakte dat de focus van zijn verhaal.

“De vandaag vrijgegeven gegevens over het gebruik van tabaksproducten voor jongeren zijn zeer verontrustend en geven aan dat de vooruitgang in het verleden bij het terugdringen van het jeugdgebruik van deze producten is gewist,” zei King. “Deze verontrustende gebruikscijfers worden aangedreven door e-sigaretten, die geen verzilverende aspecten hebben bij de jeugd.”

King erkent natuurlijk niet wat in feite een enorm verzilverend aspect is: tieners die vapen, roken niet. Twintig jaar geleden, in 1999, was het ‘huidige gebruik’ van sigaretten door middelbare scholieren 34,8 procent – dat is zes keer hoger dan in 2019. De scholieren die in 30 dagen een keer gerookt hebben was dit jaar slechts 5,8 procent – het laagste ooit gemeten.

De scholieren die in de afgelopen 30 dagen een keer gevaped hebben klom naar 27,5 procent, maar de overgrote meerderheid van die kinderen is bezig met experimenteren.

Sarah J@Twigolet

I’m guessing the imminent release of these data is the reason for all the bitching and moaning about Trump delaying a flavour ban. They wanted it done and dusted before the true picture emerged. https://twitter.com/gopaulblair/status/1202692201949601793 

Paul Blair@gopaulblair

New 2019 National Youth Tobacco Survey data was just released today. 77.7% of youth do not cite flavors as the primary reason for their use of e-cigarettes. The FDA and HHS had this data in September and held it until today. We deserve answers @SecAzar. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/68/ss/ss6812a1.htm 

View image on Twitter

The Times heeft niet vermeld dat nieuwsgierigheid de belangrijkste reden is waarom adolescenten experimenteren met vapen. UPI, Politico of de Daily Mail ook niet. Persberichten van Campaign for Tobacco-Free Kids, het Cancer Action Network van de American Cancer Society, de American Heart Association en de American Lung Association hebben ook de rol van nieuwsgierigheid niet genoemd.

Grootste daling in rokers ooit

De CDC-leiders in het persbericht van het bureau hebben helemaal geen commentaar gegeven op de daling van 28 procent in het roken van sigaretten – de grootste daling ooit. Evenzo negeerde de Times het volledig en verbleef UPI het naar een kleine paragraaf begraven in het verhaal.

“Er was een klein beetje goed nieuws uit de nieuwe gegevens van 2019: slechts 5,8 procent van de middelbare schoolkinderen en 2,3 procent van de middelbare scholieren roken traditionele sigaretten,” zei de nieuwsdienst.

De NYTS is een jaarlijkse enquête die gezamenlijk wordt beheerd door de FDA en CDC aan middelbare- en middelbare scholieren. Vorig jaar gebruikte toenmalig FDA-commissaris Scott Gottlieb niet-gepubliceerde voorlopige resultaten om te beweren dat we midden in een ‘epidemie’ van vapen door jongeren zaten. Gottlieb zwaaide met de geheime cijfers als een knuppel om de dampindustrie twee maanden te verslaan voordat iemand anders de kans kreeg om ze te beoordelen.

“We weten dat de smaken een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van de aantrekkingskracht van jongeren,” zei Gottlieb in een openbare verklaring van 11 september 2018. “En gezien de trends die aan de gang zijn, kunnen we stappen ondernemen om de marketing en verkoop van gearomatiseerde producten te beperken producten. ”Gottlieb stuurde brieven aan JUUL Labs en de grote tabaksbedrijven met het verzoek om op smaak gebrachte producten vrijwillig van de markt te verwijderen.

Paul Blair@gopaulblair

New 2019 National Youth Tobacco Survey data was just released today. 77.7% of youth do not cite flavors as the primary reason for their use of e-cigarettes. The FDA and HHS had this data in September and held it until today. We deserve answers @SecAzar. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/68/ss/ss6812a1.htm 

View image on Twitter
David Newell@dnglos

Back in 2016 among exclusive e-cig users 41.1% cited flavours as the reason for use, so it appears flavours are significantly less important to kids now than they were three years ago.

View image on Twitter

De CDC heeft blijkbaar besloten om de vroege en sporadische uitgave van NYTS-gegevens in een traditie om te zetten. Dit jaar werden de vroege onderzoeksresultaten (alleen voor tieners vapen en roken) vrijgegeven op 11 september om de aankondiging van de Trump-administratie te ondersteunen dat de FDA richtlijnen zou geven om de markt “vrij te maken” van smaken (behalve tabak).

Vape smaken verbod van Trump

“De Trump-administratie maakt duidelijk dat we van plan zijn de markt van gearomatiseerde e-sigaretten op te ruimen. Zodat de diepgaande epidemie van het gebruik van e-sigaretten voor jongeren, die gevolgen heeft voor kinderen, gezinnen, scholen en gemeenschappen, te keren”, aldus de minister van Volksgezondheid en Human Services.
Alex Azar. “We zullen niet hopeloos toezien aangezien deze producten een oprit worden naar brandbare sigaretten of nicotineverslaving voor een generatie jongeren.”

Het geroep van de anti-vapen groepen toen Trump besloot het smaakverbod te pauzeren, was misschien zo schril omdat ze wisten dat de binnenkort aangekondigde NYTS-resultaten hun verhaal over smaken-haak-kinderen niet zouden ondersteunen.

Het is mogelijk dat Azar de president niet volledig op de hoogte heeft gebracht van de redenen die tieners hebben genoemd om te vapen, voordat hij hem ervan overtuigde dat een smaakverbod nodig was. Uit zijn verklaringen in die tijd bleek dat hij ervan overtuigd was dat smaken de belangrijkste reden waren waarom kinderen besluiten om te dampen.
De meeste leidinggevenden zouden erg ongelukkig zijn met een adviseur die informatie achterhield terwijl hij zijn beleidsbeslissing probeerde te beïnvloeden. Als dat waar is, heeft Sec. Azar misschien veel uit te leggen.

Bron: Vaping360

Menu
De waardering van www.vapekings.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.0/10 gebaseerd op 3707 reviews.
X